Pagina's

maandag 16 maart 2015

Kefir: yay or nay?

Ke-wat?
Kefir!
En dat is?
Uhm... goede vraag. Het is een beetje een dik vloeibare melkdrank (te vergelijken met magere yoghurt) dat een licht zure smaak heeft. Het komt uit de Kaukasus en Tibet en schijnt een hoop voordelen te hebben. Via via hoorden wij over dit "wonderdrankje" en dachten: 'dat moeten wij ook eens proberen!' Zo gezegd, zo gedaan.
Kefir is te koop in verschillende vormen. De meest voorkomende zijn korrels en de zakjes met melkzuurbacteriën en gisten. Deze laatste hebben wij gekocht:

http://kefir.nl/product/starterpakket-kefir-3-zakjes-yoghurtplantje-1/

Kefir
Het enige wat je hoeft te doen is de inhoud van één zakje toe te voegen aan 1 liter melk. Je kunt hiervoor verschillende soorten melk gebruiken: koemelk, schapenmelk, amandelmelk, sojamelk, etc. Noem het maar op, waarschijnlijk werkt het. Wij hebben gekozen voor sojamelk. Het enige wat echt belangrijk is, is dat er niks in contact komt met ijzer o.i.d. Wij hebben, samen met de kefir, een grote plastic maatbeker (met deksel) gekocht. Hier hebben we 1 pak melk in leeggegooid en vervolgens de inhoud van een zakje kefir toegevoegd. Daarna even geroerd met een plastic lepeltje en 48 uur laten
staan. Na 48 uur is het een beetje dik vloeibare melkbrij met een licht zure geur. Ik wist niet helemaal wat ik er nou van moest vinden. Maar goed, het is gezond dus: op je gezondheid! Eerste reactie: ugh! Nee, wacht... dat klopt niet. Eerste reactie: UGH!!!! Met moeite heb ik mijn beker leeggedronken. Wat een vies drankje... Misschien was het eigenlijk wel verstandig als we eerst hadden geroerd. Afijn, nog een voordeel van zo'n zakje is dat je het als het ware meerdere keren kunt gebruiken (zoals te lezen is op de website). Ik weer naar de winkel, omdat we geen melk hadden, drie pakken sojamelk gekocht en weer snel naar huis gegaan. De "nieuwe" melk bij de "oude" kefir gegooid en 24 uur gewacht. Je hoeft maar drie eetlepels over te laten, maar wij hadden iets meer. Mijn man vond het overigens erg lekker dus die heeft bijna alles opgedronken. Zojuist mijn tweede beker kefir op... Tja, toch gezond (zeggen ze) dus dan toch maar opdrinken. Dit keer hadden we geroerd.... OMG! niet te geloven! Het is gewoon lekker! Ik weet niet of het aan het roeren ligt of aan iets anders, maar het is echt lekker. Het is net als Rivella: een beetje vreemd, maar wel lekker :)

Wat zijn nou de voordelen van kefir?
Een aantal voordelen van kefir op een rijtje:

  • het bevat gisten en rechtsdraaiende melkzuurbacteriën die gezond zijn voor de darmen. Het is dus een uitstekende probiotica.
  • het is licht verteerbaar.
  • het bevat nauwelijks tot geen lactose. Dit hangt af van hoe lang je de melk laat fermenteren. De bacteriën zetten de lactose om in zuur, lucht en een minieme hoeveelheid alcohol. De levende   culturen verbeteren op hun beurt weer de vertering van lactose. Dit gebeurt ook bij mensen die lactose-intolerant zijn (zoals mijn man en ik).
  • het heeft, in tegenstelling tot gewone melk, geen slijmvormende werking. Toen ik nog wel melk kon drinken, had ik altijd ontzettend veel last van slijm nadat ik melk had gedronken. Nu heb ik dat gelukkig niet :)
  • het bevat vitamine B1 (Thiamine), B2, B6, B12, C, D en K, mineralen en essentiële aminozuren, waaronder Tryptofaan.
  • het heeft een positief effect op stemming en depressie.
  • het bevat calcium.
  • het heeft een ontgiftende werking dus is prima te gebruiken in een detox-programma.


Vind je dit nou helemaal geen smakelijk idee? Dan kun je ook waterkefir maken. Wil je meer over waterkefir weten? Klik dan op onderstaande link:
http://bioschoonheid.nl/waterkefir/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten